fredag 29. juli 2011

Plug and play? Yeah right muthafuchas!!!

Jeppsi Pepsi, jeg skaffet meg iPod touch 64 GB og tenkte at nå skulle jeg bli lykkelig, skikkelig lykkelig. Tenkte at jeg skulle bli enda mer lykkelig ved å kompletere ved å "toppa heile driden" med et Premium medlemskap i Spotify (= spyflue på norsk)



På hjemmesiden til apple står det "føl deg helt trygg når du kjøper iPod". Vel - jeg har aldri følt meg mer som ledet ut i dødskyggenes dal uten hyrde, kjepp eller stav noensinne. Svarte svingende, jeg har aldri brukt (sløst) mer tid noensinne siden Farmville












Jeg åpnet spent pakken og gledet meg til å få ladet den opp. Men...hva i svarte....??? Følger det ikke med ladekabel som kan plugges i vanlig strømuttak? Hva er dette? Skal jeg mane inn strøm i denne dingsen? Er det en liten sveiv på den noe sted? Å...jaHA!!!! Man er tvunget til å lade den opp via PC'en ja...så praktisk...det forutsetter jo at man til en hver tid har en PC tilgjengelig det siden PC'en og den tilhørende digre ledningen og transformatoren er så greit å drasse på. Denne oppdagelsen medførte at jeg måtte ta en diger u-sving tilbake til butikken i rushet og vandre gjennom tvangslabyrinten og finne det rette tilbehøret og deretter stille meg i en svimlende kassekø som var betjent av kun en eneste snegle-vikar for å få betalt satanistkontakten.

iTunes, Spotify, synkronisering, available offline....arrrgh...hvor skal jeg begynne?




Ble introdusert for Spotify av den yngre generasjonen, som sa at det var så konge, det måtte jeg bare ha, det var jo såååå enkelt, bare drag and drop!!! jaHA???? Nok et begrep som ikke stemmer overens med virkeligheten. Drag and drop virker bare ETTER at man har gjennomgått grusomme prøvelser inkludert krangler og telefoner i raseri og gremmelse for å skjønne at det ikke bare holder å ha spotify på PC'en, man må også hente APP'en og logge seg inn på iPoden. Det var det ingen som sa og det sto det nada om i instruksjonen og nobody sa et kvekk om dette. Jeg bare hørte de magiske uttrykkene "drag and drop", "plug and play" og "...like a walk in the park". Snakk om å bli rundlurt. Skulle heller dyppet hodet i klor en time enn å utsette meg for å lese manualene og Q&A's på nettet.

Begynte å bli måtrekt (internt Stavanger uttrykk skulle jeg mene)


















Når man har et konkret og svært så reelt problem og prøver å søke på dette finner man aldri akkurat det man er ute etter men noe som er ganske nær. Så er det "bare" å følge oppskriften på hvordan å løse problemet. Men fungerer det? Ne-Hei-så!!!!! Ikke snakk om. F.eks. står det at når man plugger inn iPoden på PC'en så skal den umiddelbart komme opp på device listen i Spotify. Skjer det? NIXXXXXX. NJET. Den er tom tom tom. Da blir det god dag mann økseskaft problem solving og man er like langt.

De er veldig glade i å uttrykke seg enkelt og greit og punktvis med nummererte oversiktelige fremgangsmåter av typen

1. plugg inn...
2. finn device....
3. synkroniser...
bla bla
og listen fortsetter.
Det som ikke sies noe om er hva man skal gjøre hvis et av punktene ikke virker. Da er man stuck igjen. Og igjen og igjen. Evig runddans. Rundlurt igjen.

Jeg satt og valgte mellom de ulike Spotify variantene og gikk for topp-modellen, den såkalte Premium utgaven, som betyr at man ikke må ta til takke med kun streaming av musikk og man slipper avbrudd av reklame. Det suger hvis man skal jogge i Gobiørkenenen og oppdager at man ikke har nett der. GRRRR. Ok, det var nok en overdrivelse, men Gobiørkenen er langt fra det eneste stedet man ikke finner nett.

Når man skrider til verket (til kamp) skal man kunne laste ned uhemmet med musikk, den er tilgjengelig offline og den er din din din. Stemmer dette? NOPE. Ikke så vidt jeg har erfart. Det virket en stund. Men så muterte Spotify monsteret og begynte å generere Tommy og Tigeren greier. Plutselig forsvant masse av musikken og da jeg kom i skade for å plugge inn iPoden igjen etter en tid så forsvant musikken tilsvarende fra denne også. WTF??? Det var da som svarte... er det sant??? Tenkte at det nok var systemet som fikk hikke og kjørte en kjekk drag and drop for å hente sangene igjen (de var jo mine til odel og eie trodde jeg). Men da vranget Spotify seg og krevde at jeg skulle betale for hver sang, evt kjøpe sang kvoter på 10, 40, 100 osv stk. JaHAAAAA???? Hva med at jeg allerede har Premium da? Skulle jeg ikke være dekket da?

Hvis det er sånn det skal være så kan jeg vel forvente at den vanlige fysiske CD samlingen min også begynner å desintegrere etter en viss dato og blir til støv.

Det er heller ikke akkurat blåst opp tydelig og klart hvordan man skal finte seg til at sangene er tigjengelige offline. "Available offline" er blåst opp i reklamen når Spotify's klebrige fangarmer er ute etter deg, men hvordan man faktisk gjør dette er ytterst minimalistisk notert og lite iøyenfallende. En bitteliten dings må nemlig markeres og den er det aldri noe fokus på.






Akk o ve som jeg har brent meg på dette. På fester, på joggeturer...jadda...kjekt uten musikk. NOT.

iPod med Spotify får som fortjent et sted i Skiensområdet...

1 kommentar: